dinsdag 19 maart 2013

Ayam pangang met santen

Ayam pangang met santen
Sambal goreng buncis (boontjes)



Ik had twee grote kippenbouten liggen in de koelkast.
En ben op zoek gegaan hoe ik deze het lekkerst kan kruiden en bereiden.
Daarnaast leek het me lekker om van mijn snijboontjes, sambal goreng buncis te maken.
De boontjes zijn lekker gekruid uit de Javaanse keuken.
Deze twee gerechten heb ik gevonden bij Roy's Recepten.
Hij heeft een Facebook en eigen site met allerlei heerlijke Indonesisch, Molukse recepten.
Ik ben er super blij mee, want leer op deze manier toch Indonesisch koken!

Deze twee gerechten heb ik geserveerd met Noodles.
Dit keer niet stap voor stap uitgelegd wat ik gedaan heb.
Ik was zo enthousiast begonnen met koken, dat het me een beetje ontgaan was.
Wel heb ik weer samen met een vriendin heerlijk genoten van een zelf gemaakt Indonesische gerecht.

IngrediĆ«nten: 
 250 gr. snij- boontjes
2 eetl. olie
1/8ste blok santen
1 flink stukje gula djawa en 3 eetlepels gehakte ui
3 gesnipperde teentjes knoflook
1 theel. sambal trassi
1 theel. laos
1 theel. zout
1 spriet sereh of 1tl gemengd
1 salamblaadje
2 flinke uien (grof snijden)

Bereiding:
Fruit de grof gesneden Ui en Knoflook en de kruiden; sambal, laos, suiker en zout in de olie tot dat de uien geel zijn. Daarna kunnen de boontjes erbij samen met de santen (cocosblokjes), de sereh en de salam blaadjes en voeg een klein beetje water bij.

Ingrediƫnten:
1 grote kip
6 eetl. olie
2 eetl. ketjap manis
2 lomboks
3 grote uien
1 flink stukje santen
1/2 theel. zout 
citroensap van 1 citroen

Bereiding:
Eerst heb ik de twee kippenbouten gegrild op een grilplaat.
De uien en de lomboks (rode peper) fijn gesneden en vermengd met zout.
Fruit dit in de olie en voeg de kip, santen (cocosblokje) en de kertjap toe.
Tenslotte volgt de citroensap.
Laat de kip zachtjes doorkoken.
Mocht het eventueel te dik worden, dan kunt u er een klein beetje water erbij doen.

1 opmerking:

  1. Ziet er superlekker uit ireen, wanneer kan ik weer langskomen om te eten, de volgende keer ga ik je helpen met koken goed!?:), xxjes Anna

    BeantwoordenVerwijderen